Varit hos logopeden!

Jag har varit hos logopeden idag för att fortsätta öva och träna min röst. Försöka att lära mig prata "rent", vilket menas att jag ska försöka prata bort min skrovliga och hesa röst. Jag låter mestadels som om jag är sjuk i rösten, jag låter som att jag är förkyld och får frågan flertal ggr/dag om jag är förkyld eller hes.

Det blir stor skillnad på min röst när jag gör dessa övningar, får mer power i rösten. Jag måste verkligen tänka på att "prata från magen". Alltså skjuta ut orden med luft ända nerifrån magen, försöka öppna upp stämbanden och inte knipa igen och stänga av orden för då låter jag hes och skrovlig. 
 
Jätte svårt försöka förklara vad jag menar och hur vi övar. Det är sjuk roligt för mig själv höra hur mycket bättre och renare min röst blir när jag tänker på hur jag pratar. Vi spelade in flera övningar och då hör jag vilken  stor skillnad det blir och då hör jag hur mörk min röst blivit på med testot. Jag låter inte lika ynklig och mesig, jag låter som en man. ;) 
 
Jag ska fortsätta att öva varje dag i 
5-10 min med samma övningar och framför allt träna/göra några avslappningsövningar då när jag känner att min röst börjar bli trött och hes. :) Har en ny bokad tid hos henne redan nästa vecka på måndag. :)