7 dagar post-op!

Har idag varit på KS för omläggning av såren. Allt gick bra och såren såg bra ut. Jag får duscha nu men jag väntar två dagar till. 😮 Tro mig, jag lääängtar att få hoppa in i duschen men "bandage/plåstren" för bröstvårtorna ska läggas om varannan dag. Känns lite onödigt att ta bort den nya omläggningen jag fick idag istället för att vänta tills nästa gång jag ska lägga om bröstvårtorna.
Jag kan välja att lägga om såren själv eller gå till vårdcentralen och få hjälp med det (fick med mig en bruksanvisning hur man gör 😉). Jag kommer väl göra det själv men gå förbi vårdcentralen för omläggning om några dagar för att höra/se om sjuksköterskan tycker att det ser bra ut.

Ni skulle ha sett bröstvårtorna nu! 😮 Bröstvårtorna var typ helt mörk röda, hårda och "knapriga" (typ för hård stekt bacon, som smular) de såg INTE fräscht ut. Blä!! Men enligt sjuksköterskan såg det bra ut. Ska lägga upp kort men gör det nästa gång jag ska lägga om såren. (Kändes sådär att ligga och fota på britsen när sjuksköterska höll på och fixa)

Har fått en ny tid till KS för omläggning den 19:e om jag känner att jag har behov för det. Om såren ser fina ut behövde jag inte åka dit.

Jag gör mina övningar två gånger om dagen men när jag rör mig känns det ganska stramt fortfarande och ibland gör det ont. Men har inga större bekymmer med smärtan om jag tar det lugnt, jag har

lite svårt för det bara. 😁 Sitta still och pilla i naveln är inte min grej. Men igår kväll var jag helt utmattad av "smärta" från att hållit igång en hel dag. Det är svårt att beskriva smärtan, det känns mer spänt, det stramar, gör lite ont, jag blir mer svullen och en tryckande känsla över brösten och såren. Jobbig kombo! :( Har från och till SÅ ont på höger sida där dränagen satt. Känns som man sticker in en kniv och rör om, vilket gör väldigt ont.

Jag tar en tablett Dolcontin a 5 mg morgon och kväll, ibland får jag fylla på med alvedon under dagen.

Korsetten som jag lääängtar att bli av med (som bidrar till den tryckande känslan, obehagligt ibland) men de dröjer tyvärr fem veckor till. Haha!! Jag ska fortsätta bära den i två veckor till dygnet runt och sedan ytligare tre veckor men bara under dagtid.

Det känns fantastiskt att ha kommit så här långt och se resultatet om hur det kommer bli i slutändan. Nu är det bara slutsträckan kvar.... Jag måste bara lära mig att ta de lugnt och vänta. Att vara beroende av andra, är påfrestande för mig. Min mamma har bott hos oss i ett par dagar för att hjälpa till med alla sysslor. Även min syster har hjälpt till med massor med skjuts hit och dit, matlagning och lekt med kidsen. :) Så utan dem hade jag haft de betydligt mer kämpigt. Självklart all emotionell stöd från dem och alla runt om kring mig betyder massor och gör att jag orkar mer.

Jag har dock inte "hunnit" njuta av min platta nya bröstkorg än och har inte riktigt än fattat allt ännu. Blir fortfarande förvånad när jag går förbi spegeln. :) Lycklig dock! :D