Läkarbesök inför Rättsliga Rådet (RR)

Idag har jag varit hos läkaren som tillhör utredningsteamet. Jag var där angående att skicka min utredning till rättsliga rådet (RR). Nu har det gått ett år (på lördag) efter diagnos är satt och påbörjad hormonbehandling. Yeah!! 👍
Tankarna for i huvudet när jag satt i bilen på väg till KS. De här året har verkligen haft sina uppgångar som nedgångar. Vissa dagar har det gått i 180 i positiv anda till helt plötsligt göra en tvärvändning neråt igen. Men jag har haft mycket stöd runt om mig som jag kunnat stödja mig på och hämta ny energi. 
Jag träffade en ny läkare idag och han berättade att han läst igenom alla mina journalsanteckningar från tidigare möten med kurator och psykolog. Han frågade hur jag mår idag, hur allt känns och hur jag känner allt har gått under året. Han såg inga hinder eller konstigheter att inte skicka in utredningen till RR. Han sa att han skulle skriva sitt utlåtande idag och även skicka iväg allt idag. Han behöver även skriva en sammanfattning av alla journalanteckningarna (fast man skickar med alla dessa journaler till RR). 

Just nu är det längre än tre månaders väntetid (surprise NOT 😉) hos RR, den evig väntan fortsätter. Tänkte slå en pling nästa vecka dit och höra hur länge allt kan tänkas ta men förväntar mig inte att få ändrat mitt juridiskt kön först en bit på hösten. 
Jag kommer inte behöva springa mer hos läkaren, kuratorn eller psykologen något mer. Jag är klar där nu, woohoo!! Jippi yeah!! 👏 Jag kommer att kallas på mötet dit igen först om ett år sedan 3:e året, 5:e året och 10:e året på hormoner. Självklart om jag känner behov för att träffa någon så är jag välkommen att boka en tid hos kuratorn eller psykologen. 
De känns sjukt att jag är klar där, kommer ihåg hur allt kändes när kag väntade på att få en tid till teamet. Det känns så sjukt långt borta just nu. 
Nu har jag "utreds" klart! Diagnos satt, könsidentitetsstörning som de så fint heter och jag har fått hormoner i ett år. Att man ska behöva vänta så länge på allt, allt från att få en remiss skickas till utredningsteamet, till att få skicka iväg sin utredning att få ändra juridiska kön. Väntan är långt ifrån över. Jag har MINST ett år kvar innan jag kan få påbörja underlivskirurgin, helt sjukt. 😳
Något som inte stod i kallelsen som jag ändå hade med mig till läkaren var personbevis och en blankett om att ansöka om att få ändra juridiska kön och genomgå underlivskirurgi. Här är länken till blanketten. 
http://www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/blankett-ansokan-konstillhorighet.pdf
Det var skönt att jag hade med dokumenten idag för då kunde läkare skicka iväg allt till RR idag och behövde inte vänta på att jag skulle skicka in blanketterna till honom senare. Läste om detta på nätet och här har ni länken dit. 
http://www.rfsl.se/?p=333
När beslut tagits blir jag meddelad (nähä, haha!!) och då skickas en remiss till kirurg om underlivskirurgi. Nu är det bara att vänta..... 
Liten sammanfattning om året! 
• Jag har blivit mer stark mentalt och trygg i mig själv och min kropp! 

• Dock är jag lika blödig som innan testo. (Kan tycka det är as jobbigt i vissa lägen) Har hört från andra personer som börjat med testo att de inte länge varit lika blödiga men detta gäller inte mig tyvärr. Suck! 😭

• Allt hår som växt fram överallt och ingenstans. 🙈 OMG!!! 😁 

Men skäggväxten är inte lika snabbväxt som på resterande kropp. Mina 10 fjun på överläpp och haka ser bara fjantigt ut. 👨🏻

Har någon tips om det finns något medel som stimulerar hårväxten vid skäggregionen så hör av dig. Det ska vara lokalt, har tillräckligt med hår överallt. 😁 

• Ser biffigare ut (har hört även detta från andra, så de är inte bara mina önsketankar 😉) och är bra mycket starkare och uthålligare. Önskar att jag kunde ta mig i kragen och börja träna seriöst och regelbundet. Tänk vilka resultat jag då skulle få. 💪

• Fettfördelningar som skett och fortsätter att förändras. Jag är inte lika kvinnligt kurvig! Woop woop!!  

• Rösten som blivit mörkare

• Att jag passerar överallt och inte blir felkönad längre gör att jag går rakryggad, lyckligare och gladare. Att jag är mer bekväm i mig och min kropp. Att för första gången i mitt liv tycka om mig själv för den jag är. 
Jag har en bit kvar innan jag är "klar" men jag har kommit en bra bit på vägen!! 
Imorgon ska jag till logopeden får se om jag skriver en uppdatering då men håll utskick för ett blogginlägg på lördag för då kommer de ett special inlägg för att fira 1 år på testo!! Woohoo!! Skåla för mig då! 😉🍻 

Må gott!!