Älska mig själv!

För ett tag sedan satt jag hos syrran och kollade på massa kort som hon framkallat och såg ett kort på mig som jag reagerade jätte starkt på och det var ingen positiv känsla. Herregud hur jag såg ut, tjock som en luftballong!! Enorm!! Är det verkligen sant?!?! Är det här jag?!?! Visst när jag kollar mig själv i spegeln så vet jag att jag är överviktig men INTE så STOR!! Där och då bestämde jag mig nu är det stopp, inte en dag till i den här kroppen!!! Jag har oxå kidsen att tänka på fortsätter jag så här kanske jag är borta en dag. Men självklart för min egen hälsa och välmående. Min vikt har gått upp och ner som en jojo sedan jag typ var 23, 24 år. Jag har bantat och gått ner en massa i vikt men sedan gått upp allt lika fort, så den här gången bestämde jag mig att de e ta mig fan sista gången jag ska banta. Nu går jag ner och stannar på en hälsosam vikt och blir hälsosam. Men för att inte hamna i samma onda cirkel och gå upp i vikt igen MÅSTE jag gå in i mig själv och fråga mig varför är jag så trasig, varför tillåter jag mig att gå upp alla kilon igen. Tar jag inte tag i detta kommer jag hamna på ruta ett igen och ditt vill jag inte!!!

 

För några år sedan innan min äldsta barn föddes var jag i en ganska långvarig relation, relationen var egentligen aldrig från början en sund relation och relationen avslutades i en stor katastrof för mig. Jag bearbetade aldrig de, plus att jag var gravid och hormonerna var överallt ändå. Sedan var det massor med praktiska saker som jag var tvungen att fixa så känslorna skött jag undan totalt. Något jag är expert på tyvärr! På den tiden var jag livrädd att vara ensam, tanken att vara ensam var fruktansvärt skrämmande. För då var jag tvungen att inse jag hade "problem" som jag egentligen borde bearbeta och jag är fortfarande men ändå inte på samma sätt idag väldigt sällskapssjuk.

 

Jag har alltid dragits och blivit "kär" (för på riktigt har jag nog aldrig varit upp over öron kär i någon) i personer som har massor av tungt bagage, vi alla har vårt bagage men jag har alltid dragits till dem som har MASSOR. Idag vet jag varför det har varit så och det beror på för om jag involverade mig i en person som behövde hjälp då behövde jag inte ta tag i mina egna problem, det var liksom lättare att skjuta undan dem känslorna.

 

Fast jag tagit tag i många "problem" t ex hela transbiten så har jag fortfarande gömt mig i min vikt. Att börja med hormoner och få operationer för att få den kropp jag önskar jag hade födds med måst jag samtidigt bearbeta mina känslor inför mig själv och acceptera mig själv att jag är okej precis som jag är. Ingen annan har något att säga om det och om inte jag älskar mig själv kommer inte någon annan göra det heller. Men jag måste verkligen ta reda på varför jag ens tänker så, varför har jag så låga tankar om mig själv?? Det är inte lätt att verkligen erkänna detta till sig själv men gör jag inte det kommer jag aldrig bli lycklig hur måna operationer och hur mycket hormoner jag pumpar i mig. Men jag är redo och mer bestämd en någonsin.

 

Tar jag inte tag i det är det lättare att intala sig att man är inte är värd de ena eller de tredje. Fast jag gått ner t ex 10 kg har jag inte mentalt mått bättre för de, kroppen mår hälsomässigt mycket bättre självklart men jag gjorde inte det. Eftersom jag aldrig lyssnat på mig själv, jag har alltid haft orsaker att hitta på varför jag inte ska ta tag i det. Nu står jag här idag och börjar gilla mig själv jag från topp till tå, jag börjar tycka om den personen jag ser i spegeln. Det är en bit kvar men jag börjar för varje dag att älska mig själv för den jag är och jobbar med att komma dit jag vill, så som jag ser mig själv i mitt inre.

 

Det har tagit många år att hitta mig själv, acceptera mig för den jag är och visst hade jag kanske önskat att jag tagit tag i saker för flera år sedan men då skulle jag inte haft dem erfarenheter och lösningar jag har idag. Allt har verkligen en mening fast det inte alls känns så ibland. Jag har fått gå igenom många hinder och prövningar för att komma hit men det är det som gör mig till den jag är idag. :) Jag är idag mer lycklig än jag någonsin varit tidigare och jag ser framemot vad framtiden har att erbjuda!! Jag är på god väg! 😄💥