Inskriving för hysto op!

Får en del frågor om varför jag är så tyst på bloggen men det beror på att det inte händer så mycket just nu. Den eviga väntan..... Men snart så är det dax för operation, den 6/4 ska jag opereras göra en s k hysterektomi. Alla dessa medicinska termer 🙈 inte lätt för en dyslektiker måste alltid googla så de blir rätt stavat... 😁 
 
Men äntligen är det min tur, det ska bli skönt att få det här överstökat. Den här operationen är liksom bara "ett måste" (för mig alltså). Det är inte som när jag gjorde min mastektomi, då jag längtade ihjäl mig för att bli av med något som jag så otroligt mycket hatade och vantrivdes med. Efter den här op så kommer jag typ inte märka skillnad eftersom det är inne i kroppen. 
 
Klart att ärren och smärtan kommer att påminna mig om jag genomgått op men det är inget jag jag ser direkt i spegeln. Varför jag vill göra den här operationen är att eliminera riskerna för att jag ska kunna få cancer och andra sjukdomar i livmoder och äggstockar. Jag har inga behov av dessa delar i min kropp längre. Jag har burit och fött mina barn och är nöjd med detta och vill inte göra det igen i framtiden. 
 
Vill jag ha fler barn i framtiden är inte bära barnet själv ett alternativ för mig. Det går att lösa på andra sätt. 😉  
Jag älskar mina barn över allt annat men själva processen till att få barn är inget jag vill gå igenom med min kropp ever!!
 
Sedan vill jag självklart göra denna op så jag kan gå vidare till nästa op, fallopastiken. Jag kan inte beskriva hur mycket jag längtar tills den dagen kommer!!  👏👏👏 Inför den op är jag mer nervös för, eller kanske inte för själva op utan för smärtan efteråt. Det är juh extremt känsligt område!! 🙈🙈 Men jag ska väl överleva de oxå! 
 
Jag är inte alls nervös (än) för denna op men självklart är jag medveten om att det är en stor operation och att komplikationer kan ske. Var nu i måndags på KS i Huddinge och träffade en sjuksköterska och min läkare, inskrivning för op. 
Med sjuksköterskan gick vi igenom en massa praktisk information, tog blodprov, blodtryck och gick igenom min medicinska hälsotillstånd. Riktigt soft sjuksköterska, gillade henne skarpt. Hoppas att hon är i tjänst då min op är. 😃
 
Efter att vi var klara fick jag träffa min läkare. Vi gick igenom hur operationen går till och jag fick chansen att ställa mina frågor som jag hade. Läkaren kommer att göra en s k titthålsoperation men det finns en liten risk att hon kommer att behöva öppna mig helt med snitt. Det är ett beslut läkare tar under själva op. Varför det finns en risk för snitt är p g a  att jag tidigare genomgått kejsarsnitt och läkaren vet inte hur jag ser ut med ärrbildningar och sådant. 
 
Jag kommer att bli sjukskriven i fyra veckor. 
 
Tror det var allt för den här gången, undrar ni över något så fråga på. Ha en trevlig påsk och ät en massa godis och ägg! 
 
Må gott!! 😃
 

 

#1 - - Anonym:

Hoppas operationen går bra idag. Och att du får en bra återhämtning.
Snubblade in på din blogg då jag googlade hysterektomi, skall själv genomgå den operationen till hösten (livmoder, tappen och äggledare kommer spara äggstockar).
När du orkar ser jag fram emot en utförlig operationsberättelse.

Svar: Hej! Kul att fu hittade hit, är nyligen hemkommen. Jag mår bra under omständigheterna, ska försöa få ut ett inlägg närmsta dagarna. ;)

Må gott!
Zack